Get Adobe Flash player

عضویت در خبرنامه

اخبار و آموزشهای حسابداری را در ایمیل خود دریافت کنید...

تبلیغات

تبلیغ در ایرانحسابدار

ورود کاربران

اخبار اقتصادی

خبرگزاری خبرآنلاین - آخرین اخبار ایران و جهان | Khabaronline

حاضرین در سایت

ما 11 مهمان آنلاین داریم

امروز

جمعه, 10 فروردین 1403

اطلاعیه های ایران حسابدار ...

- به کانال تلگرام ایرانحسابدار بپیوندید و از آموزشها بر روی موبایل استفاده کنید.

https://telegram.me/iranhesabdari

- با ثبت ایمیلتون در بخش خبرنامه از آخرین اخبار و آموزش ها مطلع شوید.

میانگین امتیار کاربران: / 1
ضعیفعالی 

قبل از آموزش واگرایی ها باید با اندیکاتورها آشنا شوید به این دلیل که واگرایی ها را با اندیکاتور تعیین مییکند لذا یادگیری مفهوم اندیکاتور و آشنایی با آن برای یادگیری واگرایی ها حائز اهمیت میباشد . از این رو مقدمه را با معرفی اندیکاتور آغاز میکنیم :

اندیکاتور چیست ؟

اندیکاتور با استفاده از فرمول هایی مشخص بر مبنای قیمت (گاهی هم موارد دیگر) ساخته میشود . در واقع حالاتی در قیمت پیش می آید که یک محقق بر مبنای آن حالت یک مدل تناقضی شناسایی میکند که در قیمت قابل مشاهده نیست اما در اندیکاتور بیانگر یک موضوع مشخص است . در سال های گذشته چند هزار اندیکاتور تجاری و غیر تجاری ابداع شده که هر یک دنبال این هستند یک مدلی برای شناسایی قیمت مناسب و ضعف روند جاری تعقیب کنندگی روند و … را شناسایی نمایند .

در واقع طراح اندیکاتور اطلاعات آماری را در فرمول مشخصی که نوشته وارد میکند و خروجی آن فرمول اندیکاتوری است که اطلاعاتی را در اختیار تحلیلگر میگذارد . در سال های گذشته اندیکاتور های مطرحی به جامعه معامله گری معرفی شده اند که از موارد مهم آن به MACD – RSI – CCI و … اشاره نمود .

واگرایی چیست ؟

در دوره های زمانی مختلف قیمت ها از ریتم حرکتی که دارند خسته میشوند و میل به تغییر مسیر به شکل کوتاه یا بلند مدت پیدا میکنند . گاها دیده شده که قیمت برگشتی داشته اما موقت بوده و نتوانسته جهش بزرگی را داشته باشد از این رو با توجه به شناخت واگرایی میتوان تشخیص داد که آیا این برگشت قیمتی که وجود داشته میتواند ادامه دار باشد یا خیر ؟

در بیشتر مواقع برگشت های قیمتی بزرگ زمانی اتفاق می افتد که یک واگرایی مناسب داشته باشیم .

مهم ترین سیگنال ها توسط همین واگرایی ها صادر میشود و توصیه میشود که بیشتر از واگرایی جهت تایید معاملات استفاده کرد .

منطق و فلسفه واگرایی نشان از ضعف معامله گران در گام آخر است .

اجازه بدید با یک مثال مبحث را ادامه دهیم و مفهوم واگرایی را توضیح دهیم :

اگر بخواهیم مفهوم واگرایی را در خصوص یک پدیده فیزیکی مدل کنیم به خسته شدن یک انسان بعد از یک دوره کار طاقت فرسا میتوان اشاره نمود . بنابراین نیاز به استراحت و خواب برای خروج از دوره خستگی حس میشود . از نشانه های ضعف و خستگی و میل به خواب انسان میتوان به کوفتگی عضلات و خمیازه کشیدن و پرخون شدن چشم ها اشاره کرد . همین حالات به طور کاملا ملموسی با تکنیک هایی در بازار نیز مشاهده میشود و باید باتکنیک های درست قبل از اینکه بازار به خواب عمیق یا نیمه عمیق فرو برود از روی این نشانه هادر خصوص معامله در جهت معکوس روند جاری اقدام نمود .

در حقیقت واگرایی تناقض آشکار رفتاری بین قیمت و اندیکاتور را شناسایی میکند .


انواع واگرایی ها :

واگرایی ها به دو نوع تقسیم میشوند :

واگرایی معمولی (Regular Divergence) :

که به دو دسته تقسیم میشوند:

۱٫ واگرایی معمولی منفی که با RD- نشان داده میشود.

۲٫ واگرایی معمولی مثبت که با RD+ نشان داده میشود.

واگرایی مخفی (Hidden Divergence) :

که به دو دسته تقسیم میشوند :

۱٫ واگرایی مخفی منفی که با HD- نشان داده میشود.

۲٫ واگرایی مخفی مثبت که با HD+ نشان داده میشود.

ازاین رو موارد فوق با ذکر مثال توضیح داده میشوند :

الف) واگرایی معمولی (RD) :

این نوع واگرایی خودبه دونوع تقسیم میشوند :

۱٫ واگرایی معمولی منفی (RD-) :

زمانی به وجود می آید که قیمت سقف جدیدی تشکیل می دهد ، اما اندیکاتور موفق نمی شود که سقف جدیدی بالاتر از سقف قبلی تشکیل دهد .

با پدیدار شدن این صورت از واگرایی معمولی منفی نشان از ضعف خریدار ها و حباب قیمتی است لذا قیمت باید اقت کند . به مثال زیر که چارت سهام ماشین سازی اراک میباشد دقت کنید . قیمت موفق به ایجاد سقف جدید شده اما اندیکاتور مک دی نتوانسته سقف قبلی خود را بزند که به این پدیده واگرایی معمولی منفی گفته میشود .

۲٫ واگرایی معمولی مثبت (RD+) :

این نوع واگرایی در روند نزولی به وجود می آید و به این صورت است که قیمت موفق به تشکیل کف جدید ، پایین تر از کف قبلی خود می شود اما اندیکاتور نمی تواند کف جدید بسازد .

با پدیدار شدن این صورت از واگرایی معمولی مثبت نشان از ضعف فروشندگان و حباب قیمتی است لذا قیمت باید رشدکند . به مثال زیر که سهام ایرانخودرو میباشد دقت کنید که قیمت توانسته کف جدیدی را بسازد اما اندیکاتور موفق به ساخته شدن کف جدید نشده که به این پدیده واگرایی معمولی مثبت گفته میشود .

نکته : برای در نظر گرفتن واگرایی تفاوتی ندارد که دو قله ای که به هم وصل میشوند حتما دره ای مابین آن ها باشد یا بالعکس .

مانند دو چارت فوق که مثال زده شده بود .

ب) واگرایی مخفی(HD) :

این نوع واگرایی به دونوع تقسیم میشوند:

۱٫ واگرایی مخفی منفی (HD-) :

این حالت که طی یک روند نزولی به وجود می آید ، قیمت قدرت اینکه به سقف قبلی خودش برسد را ندارد اما اندیکاتور موفق می شود که یک سقفی بالاتر از سقف قبلی خودش بزند. که موضوع خودش می تواند به عنوان هشداری برای ریزش سهم باشد .

به مثال زیر که چارت سهام بیمه آسیا را مشاهده میکنید مک دی توانسته سقف قبلی بزند اما قیمت موفق به شکسته شدن سقف قبلی خود نشده و این پدیده را واگرایی مخفی منفی مینامند که سهم را افت میدهد .

۲٫ واگرایی مخفی مثبت (HD+) :

زمانی به وجود می آید که قیمت موفق نمی شود کفی پایین تر از کف قبلی خودش تشکیل بدهد اما اندیکاتور یک کف پایین تر از کف قبلی خودش تشکیل می دهد.

به مثال زیر که چارت سهام ذوب آهن اصفهان میباشد توجه کنید که اندیکاتور مک دی توانسته کف قبلی خود را بزند اما قیمت موفق به شکسته شدن کف قبلی خود نشده است که این پدیده را واگرایی مخفی مثبت مینامند که میتواند روند سهم را از نزولی به صعودی تغییر دهد .

نکاتی تکمیلی راجع به واگرایی ها :

واگرایی ها را معمولا با اندیکاتورهایی مثل MACD – RSI- CCI و … تشخیص میدهند اما توصیه می شود در مرحله اول سعی کنید از MACD و یا RSI استفاده کنید که واگرایی های که از این دو اندیکاتور مخصوصا MACD صادر میشود قدرت بیشتری دارد .

اگر واگرایی توسط MACD تشخیص داده شد اما در ابتدای روند بودیم زمانی این واگرایی در اندیکاتور مک دی تایید خواهد شد که مک دی یک میله نسبت به میله قبل کوتاه تر شود . یعنی تا زمانی که مک دی یک میله نسبت به میله قبل کوتاه تر نکرده باشد تایید نشده و نباید واگرایی را در نظر بگیریم .

به مثال زیر توجه کنید :

و اما تاییدیه اندیکاتور RSI خم شدن سر میله اندیکاتور و تغییر جهت آن میباشد یعنی تا زمانی که سر اندیکاتور RSI تعییر جهت نداده باشد تایید نشده و نباید واگرایی را در نظر بگیریم .

به مثال زیرتوجه کنید

بهتر است واگرایی ها را بر روی سطوح حمایتی یا مقاومتی در نظر بگیرید به عبارتی اگر واگرایی بر روی سطوح مهمی مانند PRZ هر الگویی باشد قدرت تغییر روند بیشتری دارد و یکی از ملاک اصلی جهت وارد معامله شدن همین واگرایی ها میباشند .

به مثال زیر توجه کنید :

در مثال فوق که چارت سهام سیمان فارس و خوزستان میباشد با توجه به تشکیل الگو هارمونیکی Butterfly و رسیدن به سطح حمایت مهم خود (PRZ) الگو به دلیل وجود واگرایی معاملاتی شده و رشدکرده است .

هیچگاه براساس سیگنال های صادر شده توسط اندیکاتور وارد معامله نشوید بلکه همواره باید از سیگنال های اندیکاتور جهت تایید معاملات خود استفاده کرد.

در صورتی واگرایی خنثی میشود که در مقابل یک واگرایی دیگری وجود داشته باشد .

به مثال زیر دقت کنید چارت سهام کارخانجات تولیدی شهیدقندی میباشد دایور جنس که در اندیکاتور RSI وجود دارد تا زمانی که یک کانور جنسی دیده نشود همچنان ریسک دایور جنس قیمت را تهدید میکند و هشدار نزول را به ما میدهد اما در این سهام با وجود کانور جنسی که در اندیکاتور RSI به وجود آمده دایور جنس را خنثی کرده ریسک دایورجنس را از بین برده است .

به عبارتی اگر دایورجنسی دیده شد تا زمانی که کانور جنس به وجود نیاید همچنان ریسک قیمت را تهدید میکند .

اگر واگرایی در دو یا چند اندیکاتور تایید شد گویای پر قدرت بودن واگرایی میباشد .

به مثال زیر توجه کنید : چارت سهام شرکت زامیاد میباشد که در دو اندیکاتور MACD و RSI کانورجنس وجود دارد و تایید شده است .

مثال هایی از واگرایی در اندیکاتور های مختلف :

 


نتیجه گیری و کاربرد واگرایی :

خلاصه تمامی آموزش و نکات این است که وقتی قیمت به حمایت معتبری و مهمی رسید اگر واگرایی داشت احتمال چرخش قیمت بالاست و میتوانید واگرایی را ملاک ورود و تاییدیه معاملات درنظربگیرید . لذا یادگیری واگرایی ها میتواند کمک به سزایی به بالابردن درصد احتمال موفقیت تحلیلیتان داشته باشد .

منبع: گلدن بورس