در این مقاله فرض ما این است که با کارفرمای خود مذاکره کرده اید و در خصوص حق و حقوق قانونی ، بیمه ، سنوات ، عیدی و یا هرچیزی که به حقوق و دستمزد و یا به اصطلاح جدید جبران خدمات شما مربوط می شود به توافق نرسیده اید، چرا که به نظر ما قدم اول شاید بهتر باشد درخواست ها و مشکلاتتان را با کارفرمایان مطرح کنید و اگر از پرداخت حق و حقوق قانونی شما که به تفصیل در بخش مقالات حقوق و دستمزد به آن پرداخته ایم سرباز می زند باید طبق روال زیر از ایشان به وزارت کار شکایت کنید.
نکته دیگر اینکه فرض ما این است که شما قرارداد و بیمه دارید و در مقالات بعدی به حالاتی که شما فاقد قرارداد و بیمه هم هستید خواهیم پرداخت.
- شعبه بیمه گذار تامین اجتماعی خود را پیدا کنید ( مرکز بیمه تامین اجتماعی شما ارتباط مستقیمی با اداره کار و امور اجتماعی دارد ) ، سپس از همین طریق شعبه اداره کار و امور اجتماعی را پیدا خواهید کرد
- به اداره کار مربوطه بروید و از واحد ارجاع آن یک نامه برای شعبه بیمه گذارتان بگیرید.
- نامه را دریافت و به کارگزاری بیمه تامین اجتماعی که شما از انجا ثبت نام بیمه را انجام دادید بروید ، و مرحله به مرحله سوابق بیمه خود را جمع اوری کنید ( ممکن است سوابق در شعبات مختلف باشد،باید به آخرین شعبه که بیمه شما رد شده است مراجعه و درخواست جمع آوری سوابق را بدهید)
- سوابق را به اداره کار ببرید ، واحد ارجاع بروید ، فرم های دادخواست را دریافت کنید این فرم حاوی پرسش اطلاعات شخصی شما ، محل کار ، و دلایل تنظیم دادخواست را نمایش می دهد که شما در پایین ان علت دادخواست یا شرح دادخواست را می نویسید.
- اداره کار نامه ای را با توجه به دادخواست شما به عنوان نامه سازش می دهد و از شما می خواهد که انرا به کارفرما بدهید تا در جلسه سازش که معمولاً چند هفته زمان می برد تا برگزار شود ، بدهید تا انها در جریان کار قرار بگیرند
- جلسه سازش در همان اداره کار انجام می شود و دو طرف دلایل و مدارک خود را با توجه به دادخواست کارگر ابراز می کنند و اگر به نتیجه برسند ، دامنه شکایت به پایان می رسد و اما اگر به هر دلیلی مثلاً کارفرما به جلسه سازش نیامد یا اینکه سازشی حاصل نشد کار به جلسه تشخیص می رسد.
- جلسه تشخیص بعد از جلسه سازش صورت می گیرد ، نامه تشخیص به کارگر و کارفرما توسط اداره کار ابلاغ می شود . در جلسه تشخیص رای ای که کارشناسان در جلسه سازش صادر کرده اند به 2 طرف ابلاغ می شود ، اگر یکی از دو طرف اعتراضی داشته باشد و به توافق نرسند ، به جلسه حل اختلاف پرونده ارجاع می شود
- جلسه حل اختلاف اخرین جلسه ارائه شکایت در اداره کار است ، دو طرف حاضر و مدارک و اسناد خود را در رابطه با پرونده مطرح می کنند . سپس رای نهایی صادر می شود.
به این نکات خیلی توجه کنید:
1- معمولاً سعی کنید با یک مدرک یا سند دادخواست شکایت را مطرح کنید مثلاً حقوق و پاداش - سنواتی که دریافت نکردید را حتماً با علت ذکر کنید
2- بخش اطلاعات در اداره کار شما را در صورت نیاز به راهنمایی کمک خواهد کرد ، همچنین در کارگزاری های بیمه تامین اجتماعی بخش مشاوره برای ارباب رجوعان تعیین شده است
3- اگر با دلایل و اسناد معتبر دادخواست را تنظیم کنید 100 درصد در محکمه پیروز خواهید بود و کارفرما چاره ای جز قبول رای صادره اداره کار ندارد.
4- در صورت سرباز زدن کارفرما هنگام اجرای حکم ، شما می توانید نامه اجراییه را از واحد بایگانی اداره کار بگیرید و به شعبه قضایی که انها راهنمایی می کنند مراجعه و انها برای شما یک مامور را برای گرفتن حقتان در اختیارتان قرار می دهند که البته در 1 درصد مواقع کارفرمایی انقدر مقاومت از خود نشان می دهد که بخواهد کار به مامور قضایی برسد !!!
5- مدارکی که حضور و کار شما را تائید می کند را آماده و به همراه داشته باشید ، بطور مثال :
- پرداخت هائی که کارفرما به شما انجام داده است صورتحساب گردش حسابتان که کارفرما به آن برای شما حقوق واریز کرده.
- کپی چک ها و یا پاداش هائی که گرفتید.
- احکام و یا قراردادهای داخلی
- احکام و برگه های ماموریت
- برگه های مرخصی شامل بدون حقوق ، استحقاقی ، زایمان و ....
- هرچیزی که به کاری که شما برای کارفرمایتان انجام داده اید مربوط می شود.